Roger og hans ansatte opplever større respekt etter koronautbruddet:
– Faget vårt har fått et ansiktsløft.
Nell Renhold AS har gått fra å være et lite selskap til å bli en totalleverandør innen eiendomsdrift over hele Østlandet.
Renholdsbedriften med hovedkontor i St. Olavs gate i Tønsberg fikk faktisk det første oppdraget hos Paleet kjøpesenter på Karl Johan i Oslo i 1986. Dette kundeforholdet lever i beste velgående den dag i dag.
Den gang het bedriften B-V Renholds service AS. I dag er bedriften bedre kjent som Nell Renhold. I 2003 tok Tønsberg-mannen Roger Christoffersen over bedriften. Han har vært med å utvikle renholdsbedriften til å bli en av de største i Vestfold med sine nærmere 60 ansatte.
– Vi ønsker å være en trygg aktør i et marked som ofte blir uglesett. Vi har ikke et mål om å bli størst mulig. Vi har hatt fokus på kvalitet i tjenestene våre, samt beholde våre eksisterende kunder, sier Christoffersen.
(Saken fortsetter under bildet.)
GRØNT ARBEID: Roger Christoffersen jobber ut fra en bærekraftig forretningsmodell: – Vi har jobbet grundig med dette i de siste ti årene. Det går på transport, kjemikalier, avfall og HMS. Vi mener det er viktig å være bevisst på sine egne handlinger, sier Christoffersen.
Foto: Arianit Selmani
Endringer under pandemien
Under pandemien ble renhold anerkjent som en kritisk samfunnsfunksjon. Mange butikker, arbeidsplasser og andre i det offentlige rom forsterket sitt renhold.
Mens smittevask tidligere ble utført ved spesielle tilfeller, ble denne type vask den nye normalen for mange bedrifter.
– Faget vårt har fått et ansiktsløft. Nå skjønner de fleste hvorfor det er viktig med et godt renhold. Slik var det ikke tidligere. Vi synes det er hyggelig at faget vårt blir mer respektert av folk. Det er bare positivt for alle parter.
Christoffersen føler seg heldig som tilhører en bransje som ikke ble påvirket i så stor grad av pandemien.
– Jeg må si at vi står i en særskilt posisjon. Vi har hatt alle i arbeid og det har vært et behov for renholdere under pandemien. Vi har bidratt til å hindre smitte ved sykehus, barnehager og andre viktige institusjoner. Vi er heldige som kan bidra på denne måten.
Men det har ikke vært enkelt for bedriften selv om behovet for renhold har vært stort.
– Sykefraværet har ikke vært vår største byrde. Jeg vet at mange har slitt med det. Vår utfordring er logistikken. Mange ansatte har måttet skifte arbeidstid og rutiner. Det har vært krevende og vi har brukt mye ressurser på det. Ingen har blitt permittert hos oss. Det er vi glad for.
(Saken fortsetter under bildet.)
MILJØBEDRIFT: I 2021 ble bedriften sertifisert som Miljøfyrtårn: – Vi er ikke bare sertifisert som Miljøfyrtårn, men benytter det også aktivt i vårt firma som rettesnor for alt vi driver med, sier Roger Christoffersen. Her sammen med ordfører Anne Rygh Pedersen og andre ansatte i administrasjonen.
Foto: Kristine Hellemo
Fokus på faget
Bedriften tilbyr ulike tjenester innen renhold. Daglig renhold, vinduspuss og fasadevask, takvask og hjemmerengjøring for å nevne noen.
– Størsteparten av vår omsetning kommer fra tjenester som krever høy frekvens av regelmessig renhold. Vi har en egen avdeling for vinduspuss. Har merker vi stor pågang.
Nell Renhold har to driftskontorer, på Paleet kjøpesenter i Oslo og på Skoppum, i tillegg til hovedkontor i Tønsberg.
– Vi dekker sentrale deler av Oslo og har vokst kraftig i søndre del av Vestfold. Samtidig opplever vi god vekst i Drammens-området – her kan det hende at vi får på plass et driftskontor etter hvert.
– Hvordan er konkurransen i markedet?
– Konkurransen er hard. For oss har det bare vært positivt. Jeg mener at vi er hakket hvassere når det gjelder faget vårt enn andre konkurrenter, men vi har ikke vært like flinke med markedsføringen.
– Hvordan ser fremtiden ut for dere?
– Nå skal vi fortsette å jobbe for å sikre videre lønnsom vekst. Vi går tilbake til en roligere perioder ettersom viruset forsvinner. Vi vil prøve å stabilisere situasjonen.
Del med andre
Få med deg disse også:
← ARTIKKELOVERSIKT